آیا میدانید که شاتل ...؟
نوشته شده توسط : amin

 بلند‌ترین درخت دنیا کدام است؟
یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌سال‌ترین نمونه‌های حیات در روی کره‌ی زمین، درخت سکویای کالیفرنیایی معروف به «چوب سرخ» است. ارتفاع این درخت بالغ بر 90 متر و قطر تنه‌ی بعضی از انواعش به 3 تا 6 متر می‌رسد. مدت 400 تا 500 سال طول می‌کشد تا درخت سکویا به رشد کامل برسد و بالغ شود.
 
شاتل فضایی چیست؟
شاتل فضایی، اولین فضاپیمایی است که قابلیت استفاده‌ی مجدد را دارد. این وسیله به منظور پایین آوردن هزینه‌ها در استفاده‌ی مجدد از سامانه‌های پرتاب ماهواره‌‌ای و سایر عملیات فضایی ابداع شد. شاتل در حقیقت، هواپیمای غول‌پیکری دارای موتور‌های قدرتمند مجهز به راکت و باله‌هایی سه‌گوش است و با هدف پرتاب دو موشک کمکی با سوخت جامد در طرفین و یک مخزن بزرگ با سوخت مایع در زیر شکم طراحی شده است.
 
ماهواره‌های فضایی چه کاربردی دارند؟
ماهواره‌های فضایی، انقلاب شگرفی در صنعت مخابرات ایجاد کرده‌اند و امکان توسعه‌ی روز‌افزون وسایلی همچون تلفن همراه و تلویزیون را فراهم آورده‌اند. ماهواره‌های مخابراتی، سیگنال‌های صادر شده از زمین را دریافت و آن‌ها را به دیگر نقاط جهان ارسال می‌کنند.
 
کره‌ی ماه چیست؟
ماه، تنها قمر کره‌‌ی زمین است و دست کم، مدت 4000 میلیون سال است که به دور زمین می‌چرخد. کره‌ی ماه با سطحی سنگلاخی و درازایی در حدود 3476 کلیومتر مربع، تقریباً یک‌چهارم وسعت زمین را دارا است. دانشمندان بر این اعتقاد‌ند که کره‌ی ماه از برخورد سیاره‌ای به بزرگی مریخ با زمین به وجود آمده است.
 
ماه قمری چیست؟
کره‌ی ماه در هر 5/29 روز یک‌بار به دور محور خود می‌چرخد که تقریباً برابر با مدت زمان گردش کامل آن به دور زمین است که «ماه قمری» نامیده می‌شود.
 
کره‌ی زمین از چه موادی ساخته شده است؟
زمین، گوی بزرگ یا کره‌ای است که بیش‌تر مواد تشکیل‌دهنده‌اش سنگ می‌باشد. سنگ‌های درون آن به حالت مذاب اما سنگ‌های بیرونش سخت و جامد هستند. کم‌تر از یک‌سوم سطح کره‌ی زمین را خشکی و بیش‌تر از دو‌ سوم آن را آب فرا گرفته است.
 
ستاره چیست؟
ستاره‌ها گوی عظیمی از گاز‌های سوزان هستند که در سراسر گیتی پراکنده شده‌‌اند. آن‌ها میلیون‌ها سال است که می‌سوزند و از خود نور و گرما منتشر می‌کنند. ستاره‌ها برای تولید این انرژی، فرآیند‌ی به نام شکاف هسته‌ای را طی می‌کنند.




:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 742
|
امتیاز مطلب : 164
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: